Ewidencja Ludności
stanowisko ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych
insp. Danuta Porwich
insp. Hanna Smoczek
ul. Św. Ducha 10, 62-045 Pniewy
tel: 61 29 38 639
Zmiany od 1 stycznia 2013 r.
Sprawy związane z obowiązkiem meldunkowym można załatwić podczas jednej wizyty w urzędzie. Meldowanie stało się łatwiejsze – zniesiono obowiązek wymeldowania się z poprzedniego miejsca zamieszkania, aby móc zameldować się w nowym miejscu. Wszystkie te czynności wykonamy w jednym urzędzie, w którym dokonujemy zameldowania (bez przedkładania zaświadczenia o wymeldowaniu).
Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych.
Odstąpiono od konieczności zgłaszania przy zameldowaniu informacji o wykształceniu i obowiązku wojskowym oraz przedkładania książeczki wojskowej. Zniesiono również sankcje karne dla obywateli polskich czy obywateli UE za niedopełnienie obowiązku meldunkowego – dotychczas groziła za to kara grzywny.
Wydłużono też termin na zgłoszenie meldunku. Na meldunek (zarówno na pobyt stały, jak i czasowy) będziemy mieli teraz 30 dni (dotychczas termin zgłoszenia meldunku wynosił 4 dni). Formalności meldunkowych nie trzeba będzie też dokonać osobiście, wystarczy, że w urzędzie pojawi się ustanowiony pełnomocnik.
Zniknął również obowiązek zameldowania obywateli polskich oraz obywateli UE na pobyt czasowy, nieprzekraczający 3 miesięcy. Zrezygnowano z obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów. Właściciele, dozorcy, administratorzy nieruchomości oraz zakłady pracy nie mają obowiązku weryfikowania wypełniania meldunku przez mieszkańców lub pracowników. Złagodzono procedury, związane z wyjazdem za granicę. Obecnie, w biurze ewidencji ludności należy zgłosić wyjazd za granicę na dłużej niż 6 miesięcy (dotychczas trzeba było zgłosić wyjazd dłuższy 3 miesiące).
Co powinien każdy wiedzieć!
- Wydłużył się termin na zgłoszenie meldunku - teraz to aż 30 dni.
- Nie musisz meldować się na pobyt czasowy nie przekraczający 3 miesięcy (obywatele polscy i UE).
- Wyjeżdżając za granicę zgłaszasz pobyt, gdy wyjeżdżasz na dłużej niż 6 miesięcy.
- Nie musisz się meldować na wakacjach.
- Przy meldowaniu się nie jest wymagana książeczka wojskowa.
- Nie musisz podawać informacji o swoim wykształceniu.
- Formalności meldunkowe w urzędzie może za Ciebie dopełnić ustanowiony pełnomocnik.
Nie zapłacisz kary za niedopełnienie obowiązku meldunkowego.
|